tirsdag, 22 august 2017 11:56

Therese Johaug mister OL - utestengt i 18 måneder

Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Therese Johaug mister OL - utestengt i 18 måneder Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Therese Johaug (29) er dømt til 18 måneders utestengelse av Idrettens Voldgiftsrett (CAS) og går dermed glipp av 2018-OL i Pyeongchang.

I forkant av den lukkede høringen ved CAS' hovedkvarter i Lausanne 6. juni uttalte Johaug selv til NTB at hun tåler maksimalt 15 måneder dersom hun skal rekke OL i Pyeongchang neste vinter. 15 måneder ville bety at hun kunne konkurrere igjen 18. januar 2017, mens OL starter tre uker senere.

Johaug ble opprinnelig utestengt i 13 måneder av domsutvalget i Norges Idrettsforbund (NIF), men Det internasjonale skiforbundet (FIS) anket dommen til idrettens øverste domsorgan og ba om en utestengelse på mellom 16 og 20 måneder. Johaug på sin side motanket dommen og gikk for full frifinnelse.

Da Johaug fikk forelagt dommen fra CAS kom det fram at voldgiftsretten la seg på linjen som ble etterspurt av FIS.
OL-nei

Det betyr at OL i Pyeongchang går uten den norske stjerna. Jenta fra Dalsbygda med ett gull, én sølv, én bronse i OL-sammenheng får dermed ikke muligheten til å legge på ytterligere medaljer i samlingen allerede kommende sesong.

Selve CAS-panelet besto av de tre dommerne Markus Manninen (Finland), Jeffrey G. Benz (USA) og Romano F. Subiotto (Storbritannia). Manninen var oppnevnt av FIS, mens Benz ble oppnevnt av teamet til Therese Johaug.
Hevdet sin uskyld

Det var i september i fjor at det gikk galt for den norske jenta. Hun fikk kremen Trofodermin av landslagslege Fredrik Bendiksen for en solforbrent leppe. Kremen viste seg å inneholde det forbudte stoffet clostebol, og Johaug hadde ikke sett det røde dopingmerket på pakken. Bendiksen tok på seg alt ansvar, men Johaug ble straffet med hjemmel i utøverens strenge egenansvar.

29-åringen har hele tiden hevdet at hun gjorde det man kunne forvente av henne da hun forhørte seg med landslagslegen om det var trygt å bruke leppekremen.

Bendiksen vitnet på Johaugs vegne under høringen i Lausanne, slik han også gjorde under saken for domsutvalget på Ullevaal. Utenom legen var det kun Johaug selv som svarte på spørsmål rundt omstendighetene, som til slutt førte til at OL-drømmen brast.

Sist redigert tirsdag, 22 august 2017 11:57

Andre saker å lese

Slutten for Minde & Minde AS

04-06-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Slutten for Minde & Minde AS

Minde & Minde AS har fulgt Bjarne Mindes selskapsimperium gjennom oppturer, rettssaker, sviktende prosjekter og nye redningsforsøk. Nå er selskapet besluttet tvangsoppløst av Oslo tingrett.

Les mer i RingeriksAvisa

Vil gjøre Ringerike, Hole og Jevnaker tryggere på teknologi

03-06-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Vil gjøre Ringerike, Hole og Jevnaker tryggere på teknologi

Tech Forum Hole Jevnaker Ringerike ble startet etter inspirasjon fra Ringerikskonferansen. Nå inviteres barn, ungdom, seniorer og næringsliv til gratis arrangementer om teknologi og kunstig intelligens.

Les mer i RingeriksAvisa

Nær 24 millioner til idretts- og nærmiljøanlegg i Ringerike

03-06-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Nær 24 millioner til idretts- og nærmiljøanlegg i Ringerike

Ringerike kommune får til sammen 23,9 millioner kroner i spillemidler til idretts- og nærmiljøanlegg. Den klart største tildelingen går til Haugsbygd Arena, som får 14,8 millioner kroner.

Les mer i RingeriksAvisa

El Niño står på dørstokken: FN advarer mot tørke, flom og hetebølger

02-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

El Niño står på dørstokken: FN advarer mot tørke, flom og hetebølger

FNs vær- og klimabyrå kommer med et klart El Niño-varsku: Det haster med å forberede seg på ekstremvær - både til land og til havs.

Les mer i RingeriksAvisa