tirsdag, 23 desember 2025 10:44

Fet ost og fløte kobles til lavere risiko for demens

Skrevet av
Å spise fettrik ost kan kanskje gi lavere risiko for å utvikle demens, ifølge en studie fra Lunds universitet. Å spise fettrik ost kan kanskje gi lavere risiko for å utvikle demens, ifølge en studie fra Lunds universitet. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Å spise ost og fløte med høyt fettinnhold kan ha sammenheng med lavere risiko for å utvikle demens, ifølge en studie fra svenske Lunds universitet.

Det skriver Sykepleien.

Kostvanene til rundt 27.600 personer med en gjennomsnittsalder på 58 år er analysert. Dette er koblet til forekomsten av demens i en oppfølgingsperiode på 25 år. I løpet av perioden utviklet 3208 personer demens.

Etter å ha justert for livsstilsfaktorer som fysisk aktivitet, kostvaner, røyking og alkoholvaner fant forskerne at de som spiste 50 gram fettrik ost (minst 20 prosent fett) daglig, hadde 13 prosent lavere risiko for å utvikle demens enn de som spiste mindre enn 15 gram daglig.

Studien er nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Neurology.

– Da vi gikk videre og så på spesifikke typer av demens, fant vi at det var 29 prosent lavere risiko for vaskulær demens hos personer som spiste mer fettholdig ost, sier Emily Sonestedt, forsker i ernæringsepidemiologi ved Lunds universitet.

De som daglig konsumerte 20 gram eller mer fløte (mellom 30 og 40 prosent fett), hadde 16 prosent lavere risiko for demens enn de som ikke konsumerte fløte i det hele tatt.

Sonestedt understreker at dette er en observasjonsstudie, og at resultatene derfor må tolkes med forsiktighet. Det er behov for mer forskning for å si om det er en årsakssammenheng.

– De få studier som har undersøkt dette, har sett en sammenheng med ost, så mer forskning behøves for å bekrefte våre resultater og undersøke om fettrike meieriprodukter virkelig gir en viss beskyttelse for hjernen, sier hun.

Andre saker å lese

Bakfra på brua

12-08-2026 Blålys brann politi ulykker Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Bakfra på brua

Nødetatene måtte rykke ut ved 10.30-tiden onsdag formiddag. Det var to personbiler involvert i en påkjørsel bakfra.

Les mer i RingeriksAvisa

Oljefondet satte ny rekord i første halvår

12-08-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Oljefondet satte ny rekord i første halvår

Oljefondet tjente 1 753 milliarder kroner i første halvår 2026. Det er den høyeste kroneavkastningen fondet noen gang har hatt i løpet av et halvår.

Les mer i RingeriksAvisa

Hole har flest helleristningsfelt i Buskerud

12-08-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Hole har flest helleristningsfelt i Buskerud

Hole er kommunen med flest kjente helleristningsfelt i Buskerud. Alle stammer fra bronsealderen, og nå setter Buskerud fylkeskommune opp nye informasjonsskilt ved flere av kulturminnene.

Les mer i RingeriksAvisa

SpareBank 1 vil hjelpe flere unge inn i arbeidslivet

12-08-2026 Nyheter Frank Tverran - avatar Frank Tverran

SpareBank 1 vil hjelpe flere unge inn i arbeidslivet

SpareBank 1-alliansen går inn som partner i regjeringens Ungdomsløft. Målet er å gi flere unge arbeidserfaring og få 30.000 flere under 30 år i jobb innen 2030.

Les mer i RingeriksAvisa